leslie-kenia.reismee.nl

Het mooiste verjaardagscadeau ooit

Carla had ons ingeschreven voor een rondleiding door ex straatkinderen in Nairobi. Nai Nami, opgezet door 2 jongens die op zeer jonge leeftijd (5 en 8 jaar) op straat terecht zijn gekomen. Later zijn nog 5 andere ex straatjongens aan het team toegevoegd. Hun persoonlijke verhalen waren erg aangrijpend en voor ons bijna niet te bevatten. Allemaal door omstandigheden op straat beland; mishandeling, aan alcohol verslaafde ouders, zoon van een straatmoeder, te arm om haar zoon eten te geven. Allemaal begonnen met bedelen, en later op de leeftijd vanaf 10 jaar gaan stelen en in de criminaliteit beland. Dit was de enige manier om te overleven als straatkind. Ze hebben ons de plekken laten zien waar ze sliepen; op straat, onder bruggen, in de deels overdekte riolen. Ze hebben ons de plekken laten zien waar zij hun jeugd hebben doorgebracht. Echt niet te bevatten. We zijn op plaatsen geweest, waar je als toerist echt beter niet komt, maar met hen erbij voelde het allemaal erg safe. We hadden allemaal een eigen gids (1 op 1), naast hun eigen verhalen kon je hen ook echt alle vragen stellen, waardoor je op de 3 uur durende rondleiding ook een bepaalde band kreeg.

We kregen ook een lunch aangeboden bij een kibanda street shack. Dit aanbod heb ik maar vriendelijk afgewezen en heb het maar bij een flesje water gehouden. Nu stond er dicht bij onze lunch tent een jonge moeder met een kindje van een maand of 8 en omdat geld geven aan straatmensen niet geadviseerd wordt (er staan dan in no time meer bedelaars om je heen) heb ik er voor gezorgd dat deze mama met kindje een lunch kregen. Gaf toch weer een goed gevoel.

De ommekeer:
Zij hebben allemaal vrienden op zeer jonge leeftijd verloren en ze zijn allemaal op het punt gekomen dat het zo niet langer meer kon en dat ze hun leven moesten veranderen. Door het ontmoeten van de juiste mensen op de juiste plaats en het juiste moment zijn zij gelukkig weer goed terecht gekomen.

Waar school een verre droom was als kind zijnde, zijn deze twintigers nu echte rol modellen. Als gidsen van Nai Nami geven zij de toeristen een onmisbare ervaring.
Nai Nami, opgericht door ex straatkinderen, is een sociaal project dat kansen creëert voor werkloze jongeren in sloppenwijken.
Het volgende project, wat al vorderingen maakt, is het oprichten van een school voor kinderen uit de slums.
Nai Nami is nog niet lang geleden opgericht maar de jongens zijn heel erg goed op weg. Ik hoop dat ze meer straatkinderen kunnen inspireren hun pad te volgen.

Eigenlijk is het niet op papier te zetten wat voor een ervaring dit is geweest, maar ben zo blij dat zij deze ervaring met mij hebben gedeeld.

Therese Wijnen

Wat een prachtige ervaring!

oma opa

wat hebben wij nu nog te klagen

Ina

Wat een verhaal. Zo waardeer je toch steeds meer wat een rijkdom wij hebben

Carla

Pfffff wat heftig allemaal wat hebben wij het toch goed!! Wat een mooi project en wat een respect voor deze ex straatkinderen moet je toch wel heel sterk in je schoenen staan!

Aris

Wat heb je deze ervaring mooi verwoord Leslie. Zeker een mooi initiatief ... Nai Nami!

oma opa

we zijn nu over de helft van deze bijzondere reis
het gaat snel hopelijk de laatste 2 weken goed door komen
en succes