leslie-kenia.reismee.nl

Bezoek aan Great Rift Valley en Lake Naivasha

De school waar ik werk heet Hope school en het gebouw wordt gehuurd van de kerk voor USD 50 per maand. Het stukje grond staat te koop, dus nu wordt er gezocht naar een andere locatie. Ik hoop echt dat er snel een andere locatie gevonden wordt, want anders kunnen de kindjes niet meer naar school. Ooh wat zou ik dat erg vinden. Heb van juf Mary begrepen dat het USD 3 per maand kost om een kind naar school te laten gaan. Maar ze laat ook kinderen toe van ouders die dit bedrag niet kunnen betalen. De donaties van de vrijwilligers maken het mogelijk dat deze kinderen gelukkig ook naar school kunnen. Vrijdagochtend werd ik vergezeld door Carla, zij werkt als vrijwilligster in het ziekenhuis, maar wilde graag eens met mij mee naar school. Ook zij vond het een geweldige ervaring. De kinderen vinden de blanke huid en het lichte haar fascinerend. Willen het aanraken en voelen.

Er werden liedjes gezongen in het Engels, er werden opdrachten gemaakt en er werd gekleurd. Carla had kleurboeken meegenomen, ieder leerling kreeg een kleurplaat uit het kleurboek (Carla en ik maar scheuren….., een kopieer machine heeft de school niet). Ook hebben we geholpen, zoals ik eigenlijk iedere dag doe, met huiswerk opdrachten in de schriften te zetten.
Na het theedrinken mochten de kinderen buiten gaan spelen. Touwtje springen, kring spelletjes, hinkelen, rennen. Het gaat bij mij niet altijd erg soepel meer, maar goed we doen gewoon mee want de kinderen vinden dit heel leuk (en ik ook).

We werden al om 12 uur opgehaald want onze project leidster wilde met ons naar een Mall en Masai Markt. In de Mall waren heel veel blanke mensen (expats), was echt een luxe plek waar je heerlijk kon lunchen, Aziatisch, Indisch, Italiaans en Afrikaans. Nadat ik mijn pizza had genuttigd (smaakte heerlijk) zijn we naar de Masai markt gegaan. Daar heb ik een prachtige geschilderd doek gekocht en nog een Hakuna Matata plankje.

Zaterdag was een lazy Saturday, iets langer geslapen en heerlijk op het gemakje ontbeten en heeeeeel lang onder de douche gestaan want we hadden WARM water. Hier moest ik van genieten want het kan zo weer veranderen. Zaterdag middag zijn Carla en ik naar Limuru centrum gegaan, hebben daar wat gegeten en wat rond gelopen tussen de lokals. Zij vinden het erg bijzonder om blanken te zien hoor, je ziet ze gewoon staren. We wilden ook nog wat inkopen doen in de supermarkt, ons mandje was gevuld maar eenmaal bij de kassa werd de rij groter en groter. Helaas, kassa’s buiten werking. Kon een paar minuten duren. Na ong. een half uur in de rij te hebben gestaan, hebben we toch maar onze mand met boodschappen neergezet en zijn we zonder boodschappen naar buiten gegaan.

s’Avonds genoten van ons glaasje wijn en erg gelachen. Op een gegeven moment viel de elektriciteit weer uit maar we waren voorbereid; de kaarsen zorgden voor licht en sfeer.

Vandaag ,zondag 6 okt. om 7.15 uur opgestaan want we werden om 8.00 uur opgehaald om naar Great Rift Valley te gaan en Lake Naivasha.

Great Rift Valley: (Wikipedia) Ook wel “grote slenk” genoemd of “grote Riftvallei” loopt van Syrie tot Mozambique over een totale lengte van 6400 km en varieert in breedte van 30 tot 100 km en in diepte van enkele honderden tot zelfs duizenden meters. Het is een gebied waar twee tektonische platen uit elkaar bewegen.

De chauffeur stopte onderweg, zodat we mooie foto’s konden maken.

Lake Naivasha: we hebben een boottocht gemaakt over het meer, waar we vele vogelsoorten hebben kunnen zien, maar ook nijlpaarden in het water. Na een uur werden we afgezet op een (schiereiland) waar we gewandeld hebben tussen o.a. de Wildebeesten, Gazelles, Giraffen, Zebra’s. Er zijn ook pythons en hyena’s maar deze hebben we (gelukkig) niet gezien. Kijk maar naar de foto’s, kun je meegenieten van de prachtige natuur.

Terug aangekomen in ons huis waren er 2 nieuwe vrijwilligers, een meisje uit Nederland en een uit China.
Vanavond komen er nog 8.
9 Vrijwilligers vertrekken morgen naar de Masai Marai waar ze vrijwilligers werk gaan doen en 1 meisje blijft hier een week en gaat met mij mee naar de Hope school.

En zo zit de eerste week er weer al bijna op. Zin in maandag, zin in de school, zin om de kinderen weer te zien.


Reacties

Reacties

Mic

Toch ook wel fijn dat je naast jullie (dankbare) werk wat tijd hebben om de lokale cultuur en natuur op te snuiven.

Kelly

Wat een mooie en ontroerende verhalen. Super veel bewondering voor jullie!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!