leslie-kenia.reismee.nl

Leslie de verpleegster

De eerste 3 dagen in Nairobi hebben we heel veel zon gehad en ze hadden ons al gewaarschuwd dat het in Limuru erg koud was. We dachten dat het een grapje was, maar nu we 2 weken hier zijn kunnen we bevestigen dat het hier inderdaad minder zonnig is. Limuru ligt op ong. 2500 m hoogte en het regent er regelmatig korte buien en de temperatuur is lager dan in Nairobi. Soms moet de sweater aangetrokken worden. Gelukkig maken we genoeg uitstapjes naar Nairobi dus daar kunnen we genieten van de zon.

Na weer een paar heerlijke werkdagen op school ben ik gisteren, 9 oktober , met Carla meegegaan als vrijwilligster naar het ziekenhuis, Limuru nursering home. Witte jas aangetrokken en zuster Leslie was er helemaal klaar voor. Een leuke ervaring maar stukken rustiger dan op school. We hebben een tijdje op de poli meegelopen, in de vaccinatie ruimte en op de zaal met pasgeboren baby’s welke met de keizersnede ter wereld zijn gekomen. Waar in Nederland de wond van de moeders op dagelijkse basis wordt verzorgd, is dat hier pas na 3 dagen en dan mogen de moeders met baby naar huis. De babytjes worden de 1e 24 uur niet gewassen. Zijn gekleed met minstens 3 lagen, in veel te grote kleding (maatje 56 kennen ze niet). De meesten hebben pakjes aan voor een kind van enkele maanden oud. De vaders van de kinderen zijn in geen velden of wegen te zien, wel vrouwelijke familie die de moeder komt helpen. Graag had ik een bevalling meegemaakt. Er waren 3 vrouwen aan het puffen maar de bevalling zou niet binnen mijn werktijd gaan plaatsvinden. Ooh wat was dat jammer!! Volgende week nog eens een dagje meelopen in het ziekenhuis en hopen dat ik, held op sokken, dan wel bij een bevalling kan zijn.

‘s Middags hebben we huisbezoek gedaan in de Kiambethu thee plantage. De medische vrijwilligers hebben bloeddruk metingen gedaan bij de mensen en ik heb gesproken over family planning. Wat men denkt van het nemen van anticonceptie, omdat als je veel kinderen op de wereld zet dit financiele consequenties heeft (voedsel, kleding, schoolgeld) maar ook dat als je veel kinderen hebt niet genoeg aandacht kan schenken aan de kinderen, wat ook heel erg belangrijk is. Nu zie je dat de oudsten in het gezin, en dat kan een kind van 5 zijn, de kleinere kinderen verzorgd. Er was een moeder van 5 kinderen en zij had een implanon voor 3 maanden. Dit kostte Usd 2. De implanon voor 5 jaar kost Usd 5 maar ze had daar geen geld voor. We hebben haar geadviseerd wat geld opzij te leggen, daar waar mogelijk, en toch voor de 5 jaar te gaan. Toch zie je dat de vrouwen positief zijn over anticonceptie. De mannen daarentegen willen graag veel kinderen. Tja……..

Vandaag 10 oktober is een nationale feestdag in Kenya, Moi Day (Dag ter herinnering aan Daniel Arap Moi, die van 1978 tot 2002 president van Kenia was).
Geen school, dus lekker een dagje vrij. Ook niks mis mee.

’s Ochtends om 9 uur vertrokken naar de Elephant orphanage in Nairobi. Wees olifanten die worden verzorgd en gevoed tot ze klaar zijn om weer de wildernis in te gaan. De olifanten drinken moedermelk tot ze 3 jaar zijn, dus ook hier krijgen de olifanten melk tot hun 3 jaar. Ze drinken 24 liter per 24 uur. Iedere olifant slaapt met een verzorger zodat ook gedurende de nacht de olifanten gevoed kunnen worden. Was zeer schattig om te zien, de olifanten stonden zo dicht bij ons, je kon ze gewoon aanraken.

Na onze lunch in Java house, zijn we naar het Uhuru park geweest. Het weer in Nairobi was super warm, het was heerlijk genieten. We hebben wat gewandeld en gerelaxed. Een heel leuk park, waar veel mensen waren op deze vrije dag. Ook hebben we de parlementsgebouwen kunnen zien, welke tegenover het park lagen.

We hebben genoten, het was een heerlijke dag.

oma opa

het zijn volle dagen
maar zeer mooi om mee te maken
er is toch veel verschil zo je ziet
gr oma

Rózsi

Hoi Leslie, wat maak jij toch veel mooie herinneringen en ik vind het fantastisch dat we dit met jou (van afstand) mogen meemaken. Geniet van dit mooie werk wat je doet. xxx

Mic

Weer een mooie ervaring erbij! Kan niet wachten tot je liveverslag als je weer terug bent :)

Caroline S

Wat een beleving! Ik krijg geen emails van je verhalen maar heb de blogs gevonden. Geniet er van!